Här finns bostadsrättsinformation från A till Ö

Senast uppdaterad 2018-03-13 av Bennet Remnås.

A-Ö information

Andelstal

Varje lägenhets andel av föreningens förmögenhet anges av det så kallade andelstalet. Det var andelstalet som bestämde den insats som betalades då föreningen bildades. Andelstalet har bestämts av flera faktorer, såsom lägenhetens yta och läge. Andelstalet bestämmer den månadsavgift som varje boende betalar för sin lägenhet.

Andelstalet påverkar inte röstetalet inom föreningen. Varje bostadsrätt har en röst vid den årliga föreningsstämman.

Andrahandsuthyrning

Det krävs styrelsens godkännande för att få hyra ut sin lägenhet i andra hand. Att hyra ut lägenheten utan styrelsens medgivande kan vara skäl för förverkande av bostadsrätten. Reglerna för andrahandsuthyrning finns i bostadsrättslagen (1991:614).

En förutsättning för att få hyra ut lägenheten är att det finns något skäl för detta och föreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke. Ett godkännande för andrahandsuthyrning är alltid tidsbegränsat. Skäl för att hyra ut kan t.ex. vara tillfälligt arbete eller studier på annan ort eller provsamboende. Skäl som inte godkänns är korttidsuthyrning av enbart ekonomiska skäl, t.ex. under semestertider.

Som bostadsrättshavare är du ansvarig för lägenheten även under den tid den är uthyrd. Detta gäller både för att avgiften betalas in i tid och för eventuella störningar som kan förekomma. Styrelsen behöver därför din tillfälliga adress samt telefonnummer under den tid som lägenheten är uthyrd i andrahand.

Föreningen tar ut en avgift från den bostads­rättshavare som upplåter sin lägenhet i andra hand. Avgiften uppgår till högst tio procent av prisbasbeloppet årligen.

Maila din ansökan till styrelsen. Länk till : Hyresavtal Andrahandsuthyrning

Se även:

Ansvar för bostadsrätten

Den boende har ett ansvar för att hålla bostaden i gott skick. I den ”Vita pärmen” (som tillhör lägenheten) finns en broschyr under flik 11 som heter ”Vem ska underhålla bostadsrätten”. Den ger en vägledning för underhållsansvaret. Där sägs bl.a: ” Bostadsrättshavaren ska på egen bekostnad hålla lägenheten i gott skick. Det innebär att bostadsrättshavaren ansvarar för att såväl underhålla som reparera lägenheten och att bekosta åtgärderna. Föreningen ansvarar för att huset och föreningens fasta egendom i övrigt är väl underhållet och hålls i gott skick.”

För att föreningen ska kunna ta sitt långsiktiga ekonomiska ansvar finns en underhållsfond för yttre underhåll.  Pengar avsätts årligen, baserat på en detaljerad underhållsplan.

 

Balkonger / terrasser

Balkonger och fasader tillhör vår bostadsrättsförening. Det är inte tillåtet att göra åverkan på dessa. Se vidare under ”Ombyggnad och reparation”. 

Det är tillåtet att klä in ”balkongavskiljarna”, väggen mot grannen. Kontakta styrelsen för mer information.

Att sätta upp markiser på terrasserna är tillåtet och kräver inte bygglov eller bygganmälan,  men måste godkännandes av styrelsen. Se   ”Regler för ändring i lägenhet samt Tillståndsblankett. Markiserna måste vara infällbara. Manuell vev-funktion rekommenderas. Om du funderar på en motoriserad (elektrisk) vev-funktion, så observera att terrass-uttaget (tillsammans med några andra vägguttag inomhus) är dimensionerat för max 10A. Kontakta styrelsen för mer information om föreningens bestämmelser för färgsättning m.m. Det finns ritningar för hur montering ska utföras.

Att sätta upp mindre entrétak på terrasserna är tillåtet, men det kräver att man enskilt ansöker om bygglov hos Nacka kommun. Kontakta först styrelsen för information om utförande m.m.

Inglasning av balkonger är tillåtet. Kontakta först styrelsen för godkännande. Därefter krävs enskild ansökan om bygglov hos Nacka kommun.  Det finns  kontaktuppgifter för företag som föreningen rekommenderar. Det är tillåtet att använda andra företag, men styrelsens krav är att utseendet och utförandet liknar redan inglasade balkonger.

Ansökan om bygglov görs till Nacka kommun, Bygglovenheten, 131 81 NACKA. Bygglovsansökan kan även göras med e-legitimation via kommunens hemsida www.nacka.se. och dess portal Mittbygge.se (självservice), allt under fliken Bo & Bygga.  

Kostnad för bygglov och teknisk handläggning för balkonginglasning finns angivet på kommunens hemsida.  Det kan vara bra att veta att särskilda avgifter även tas ut om man väljer att återta sin ansökan eller om det blir avslag.

Det är viktigt att följa hela processen i bygglovet efter kommunens anvisningar. När alla handlingar är inlämnade som framgår i startbeskedet kan slutbesked beslutas. Har man inte ett slutbesked anses inglasningen som olovligt byggande, som i vissa fall kan leda till beslut om sanktionsavgift. Kopia av bygglov och slutbesked ska även inlämnas till föreningen.

Besiktningar och "avhjälpande åtgärder"

”2-årsbesiktning” genomfördes i oktober 2010 (dvs 2 år efter första inflyttning 2008). Lägenheter och allmänna utrymmen besiktigades avseende bygg, tak & fasad, rör, luft, mark, el, sprinkler och hiss.

Ett antal Efterbesiktningar har därefter genomförts.

De fel som framträdde efter 2-årsbesiktningen har föreningen själv fått reklamera till HSB Bostad.

En ”Garantibesiktning 5 år” genomfördes i september 2013 och flertalet av våra reklamationer blev då så kallade E-fel (Entreprenörs-fel), dvs fel som Entreprenören (= HSB Bostad ) ska åtgärda. 

Som totalentreprenör är HSB Bostad AB huvudansvarig för att åtgärda de E-fel som besiktningsmannen har noterat.

 

Bostadsrättsinnehavaren

Att ha ett kontrakt på en bostadsrätt innebär också att vara medlem i en bostadsrättsförening. Medlemskapet innebär nyttjanderätt till en lägenhet i föreningens fastigheter. Du äger alltså inte din lägenhet, utan bara rätten till att nyttja den. Som bostadsrättshavare har du inte bara del i bostadsrättsföreningens tillgångar, utan också i skulderna. Alla i föreningen måste därför ta ett gemensamt ansvar.

Utöver den lägenhet du nyttjar har du också ansvar för resten av fastigheten och för vår närmiljö. Alla kan vara med och påverka kostnaderna och att dessa hålls nere genom att vara rädd om våra tillgångar och hushålla med våra resurser, såsom vatten och värme.

Brandsäkerhet

Trapphusen är den viktigaste utrymningsvägen och räddningstjänstens lättaste väg in om det brinner. En trapphusbrand kan få förödande konsekvenser.


Enligt lag får inget brännbart förvaras i trapphus och utrymningsvägar får under inga omständigheter blockeras. Det är således inte tillåtet att använda trapphus, entréer eller utrymmen utanför förråd etc. till förvaring av barnvagnar, cyklar, pulkor, skor, leksaker, dörrmattor, prydnadsföremål m.m.

Särskilda barnvagnsrum och cykelrum finns med ingång från varje trapphus.  Övriga privata saker får man förvara i sin egen lägenhet eller i sitt förråd.

Föremål som otillåtet förvaras i allmänna utrymmen kan  styrelsen besluta om att forsla bort.

Några tips:

  • Håll källardörrar stängda och låsta.
    Låsta dörrar minskar risken för anlagda bränder samt hindrar spridning av eld och rök. Se till att dörrarna stängs ordentligt och felanmäl om något är trasigt och därmed försvårar stängning/låsning.
  • Gå aldrig ut i ett rökfyllt trapphus
    Om det brinner i en annan lägenhet och trapphuset är rökfyllt - stanna då i din egen lägenhet med stängd lägenhetsdörr och LARMA 112. Räddningstjänsten kommer och hjälper dig ut.

Stoppa gärna blöta handdukar kring lägenhetsdörren för att hindra att rök och eld sprids in till din lägenhet.

  • Stäng inne branden
    Om det brinner i din lägenhet ska du snabbt ta dig ut och stänga lägenhetsdörren efter dig. På så sätt försenas spridningen av brand och rök.
  • Förvaring av brandfarliga varor
    I lägenheten är det tillåtet att förvara spray - och gasolflaskor om högst 5 liter och brandfarlig vätska i behållare av högst 5 liter.

På balkongen (ej inglasad) gäller följande: Gasolflaska högst 26 liter och brandfarlig vätska högst 15 liter. De bör förvaras i ett skåp så att de inte blir utsatta för sol, väder och vind (kom ihåg att det kan bli mycket varmt bakom glaset på räcket då solen ligger på).

Observera att inglasade balkonger räknas som en del av lägenheten.

I källarförråden får ingen förvaring av brandfarliga varor ske. Var noga med att följa anvisningar för hantering av brandfarliga vätskor eftersom framförallt gasol är extremt lättantändligt.

  • Säkerhet i garage och källare
    Alla kommer in till sitt förråd med sin nyckelbricka och med lägenhetsnyckel. Med lägenhetsnyckeln kommer du även in i garaget. Vi rekommenderar att du alltid har lägenhetsnyckel med dig. Skulle det börja brinna, t.ex. i trapphuset, kan du fly ut i garaget. Även om du har en nyckelbricka dit, så kan det systemet lätt slås ut i samband med brand. En nyckel är alltid säkrare.
     
  • Säkerhet i lägenheten
    Alla lägenheter ska enligt Brand- och miljönämndens beslut vara försedda med minst en brandvarnare. Det är den boendes ansvar att se till att den alltid fungerar. Idag finns även brandvarnare som kan kommunicera med grannens brandvarnare. Skaffa gärna även brandfiltar och pulverbrandsläckare (6 kg).  Det finns dessutom spislarm-dosor som varnar vid förhöjd värme över kökshällen.

 

Pulverbrandsläckare är ett krav vid användning av gasolgrill. Om brand skulle uppstå är vatten inte ett alternativ för släckning. – Se vidare  ”Grillregler” och ”Trivselregler”

Öppna askkoppar bör inte användas vid rökning på balkong och fimpar bör omedelbart tas om hand och släckas (och spolas med vatten innan de slängs i soporna). ”Fläktrökning” (rökning under köksfläkten) är inte tillåten.  Se vidare ”Trivselregler”

Bredband - Övergång till Banhof den 23 maj 2023. Se information nedan.

Bredband upp till 250Mbit/s levereras av Telenor till samtliga lägenheter och kostnaden för detta ingår i månadsavgiften. För att nå upp till 250 Mbit behövs en uppgraderad router som tillhandahålls av Telenor. Kontakta Telenor direkt för vidare information hur en gå tillväga för att få en uppgraderad router.

Den som flyttar in i en lägenhet får en ny router från Telenor efter sin beställning hos deras privata kundservice på telefon 020-222 222.

Den som flyttar ut ur en lägenhet ska ringa samma nummer, 020-222 222 och meddela sin utflyttning. För att inte bli betalningsansvarig ska den som flyttar ut även returnera sin router till Telenor.

Vid fel på bredbandsuppkoppling eller ip-telefoni, ring direkt till Telenor, 020-222 222.

Byte av internetleverantör den 23 maj 2023

Med anledning av att föreningens nuvarande internetleverantör Telenor inte bemött vår förening på ett acceptabelt sätt under året har styrelsen beslutat att byta leverantör till Banhof. Övergången sker den 23 maj. 

I samband med övergången kommer du att behöva returnera Telenors router dom enligt kommande anvisning. Ny router från Banhof hämtas i föreningslokalen enligt nedan:



Plats: Vår föreningslokal, Finnboda Parkväg 10

Datum: 15,16, 22 eller 23 april

Tid:
9.00 – 11.00.

Vår nuvarande hastighet på vårt bredband hos Telenor är 250 mb/s till ett pris på 125 kr i månaden.

Det avtal föreningen tecknat med Banhof har en hastighet på 1000mb/s till ett pris på 63 kr i månaden.


Du som har e-post via Telenor/Bredbandbolaget kommer att behöva byta till ny e-postadress då vi avslutar vårt avtal med Telenor från 1 juni. Ett tips är att byta i god tid för att säkerställa att du hinner spara de mail du vill ha kvar genom att vidarebefordra till din nya mailadress.

Har du fast telefoni finns det med som tilläggstjänst i avtalet med Banhof. Det du kommer att behöva göra är att kontakta supporten hos Banhof inom tre månader från och med den 23 maj.

Banhof kommer också att skicka ut informationsbrev till samtliga medlemmar i god tid inför övergången.

Eventuella frågor skickar du in via kontaktformuläret under fliken Kontaktuppgifter/e-post kontakt.

E-post / mail

Se ”Kontakt med styrelsen”.

Ekonomi

Bostadsrättsföreningens räkenskapsår överensstämmer med kalenderåret. Bokslut och årsredovisning upprättas av föreningens styrelse tillsammans med föreningens ekonomiansvariga på HSB Stockholm och granskas av en auktoriserad och en föreningsvald revisor.

Årsredovisningen och revisorernas berättelse sänds ut till alla bostadsrättshavare inför ordinarie föreningsstämma där den presenteras som underlag för ett antal viktiga beslut. Enligt föreningens stadgar ska stämman ta ställning till om balans- och resultaträkning ska fastställas, hur föreningens ekonomiska resultat ska hanteras liksom om styrelsen kan beviljas ansvarsfrihet.

Föreningens intäkter består till största delen av de avgifter som betalas av föreningens medlemmar. Det är styrelsen som fastställer avgifterna. Hur avgifterna fördelas mellan lägenheterna följer av andelstalen.

Föreningens kostnader består till största delen av räntor på lån samt driftkostnader, exempelvis uppvärmning och fastighetsskötsel/underhåll.

Föreningens senaste årsredovisningar finns på hemsidan.

EL

Under utarbetande.

Energispar

Kostnaden för fjärrvärme och varmvatten är föreningens överlägset största driftskostnad. Den belastar oss alla och det är viktigt att alla medlemmar hjälps åt att hålla dessa kostnader nere. Det finns flera saker att tänka på för att minska vår energianvändning och därmed kostnaden. Nedanstående tips är hämtade från energimyndighetens hemsida. Om du vill veta mer rekommenderas deras hemsida.

Kontakta gärna styrelsen om du har idéer eller erfarenheter som kan hjälpa till att minska elförbrukningen.

  • Hur varmt behöver du inne? Du kan kanske sänka temperaturen någon grad utan att behöva frysa.
  • Har du rum som du sällan använder? Sänk värmen lite mer där.
  • När du reser bort kan du sänka temperaturen inomhus ordentligt.
  • Dra för gardinerna eller fäll ner persiennerna på nätterna. Då behåller du värme i rummet.
  • Se till att gardinen inte hänger framför termostaten eftersom den då inte kan känna av temperaturen i rummet.
  • Ställ inte möbler för nära elementet. Då får värmen svårt att nå ut till resten av rummet.
  • Undvik att diska under rinnande vatten.
  • Duscha snabbt och effektivt istället för att bada i badkaret. En kort dusch på fem minuter istället för en kvart kan minska årsförbrukningen av varmvatten väsentligt.

Byt packning om kranen börjar droppa

Fasader

Balkonger och fasader tillhör vår bostadsrättsförening. Det är inte tillåtet att göra åverkan på dessa. Se vidare punkten ”Ombyggnad och reparation”.

Fastighetsskötare

Vi har avtal med HSB för fastighetsservice.

Felanmälan

Felanmälan Lägenhet

Den boende ansvarar själv för fel i sin lägenhet.  Antingen kan man ringa HSB-servicecenter (som har servicenyckel) och själv betala för åtgärden  eller så åtgärdar man det via egna kontakter. Den boendes ansvar finns tydligt listat i broschyren ”Vem ska underhålla bostadsrätten”, som finns  under Flik 11 i den ”Vita pärm” som tillhör lägenheten

Kontakta HSB servicecenter tel: 010-442 11 00 (vardagar 07.00-17.30).

E-post:  servicecenter.stockholm@hsb.se.

Övriga tider vid akut hjälp HSB jour tel: 08-695 00 00

Vid fel på bredband och telefoni, Telenor (se under ”Bredband”). Vid fel på TV-mottagning, ring ComHem (se under ”TV”).

Boende som upplever att det är kallt i lägenheten ska först mäta temperaturen (mitt i rummet) och sedan kontakta styrelsen.

Om man misstänker att en säkring i säkringsskåpet i källaren har gått, så kan ofta någon i styrelsen fixa det. Ring därför i första hand någon i styrelsen för närmare information. Ringer man direkt efter extern hjälp finns risk att vi boende drabbas av onödiga kostnader.

Den boende ansvarar själv för rengöring av de delar som är synliga i lägenheten, t.ex golvbrunn och vattenlås (även vattenlåset bakom tvättmaskinen). Behöver du hjälp att rensa/spola dessa delar föreslår vi att du ringer fastighetsskötaren HSB-servicecenter.

Felanmälan allmänna utrymmen

Om det uppstår fel i allmänna utrymmen så ska någon i styrelsen kontaktas. Om det är ett allvarligt fel och du inte får tag på någon i styrelsen, så ring HSB-servicecenter (se ”Felanmälan”).

Kvällstid måste man ringa jouren, se ”Felanmälan. Jouren kostar betydligt mer och jourteknikerna är ofta inte i detalj uppdaterade på hur våra hus fungerar. Om felet inte är mycket allvarligt kan det vara lämpligt att vänta till nästa vardagsmorgon och då göra en vanlig Felanmälan.

Allvarliga fel är exempelvis läckande rör, entréportar som inte går att stänga eller värmebortfall.

Fel som inte behöver åtgärdas omedelbart kan få vänta några dagar på åtgärd för att föreningen ska slippa betala extra utryckningskostnad för fastighetsskötaren. 

Felanmälan garage

Du når Nacka Drift & Skötsel vardagar 08.00-16.00 på telefon: 073 551 37 45. Du kan också felanmäla via internet: www.nackadrift.se

Vid akuta fel övrig tid anmäler du på telefon (jour): 08 18 70 00

Felanmälan hiss

St Eriks Hiss AB, telefon 08-522 258 00 (dygnet runt)

 

Finnboda

Brf Finnboda Port är en av de fyra bostadsrättsföreningar som finns runt Finnboda Park. Övriga är Finnboda Hage, Finnboda Dunge och Finnboda Allé.

Garaget under samtliga hus förvaltas av Finnboda Hamn Samfällighetsförening (FHS), vars styrelse består av representanter från alla de fyra bostadsrättsföreningarna Finnboda Port, Hage, Dunge och Allé.

Uthyrningen av garageplatser sker via HSB servicecenter.

Den gemensamma parken mellan husen förvaltas tills vidare av HSB Industrilokaler, men kommer att bli en Gemensamhetsanläggning (GA) och framöver förvaltas av FHS. 

Fjärrvärme

Fjärrvärmen levereras av Fortum värme. Att kostnaden för värme och varmvatten ingår i din månadsavgift innebär inte att den är gratis. Det är en kostnad som föreningen betalar och nivån för denna kostnad påverkar direkt månadsavgiften. Därför är det viktigt att alla försöker hålla denna kostnad nere genom att inte slösa på värme och varmvatten.  Det finns flera tips till hur du kan minska din förbrukning under punkten ”Energispar”.

Flytt (utflyttning/inflyttning)

När du flyttar ut, så se till att köparen får det som tillhör lägenheten, exempelvis dörr- och HH-nycklar, ”Vita pärmen”, besiktningsprotokoll och eventuellt annat material.

Din parkeringsplats blir automatiskt uppsagd i och med att du flyttar ut, men du betalar för den påbörjade månaden (se vidare villkoren i ditt hyresavtal för parkeringsplats). Parkeringstillstånden ska återlämnas till parkeringsansvarig i styrelsen.

Vid försäljning av bostadsrätt måste den som flyttar ut göra upp med den som flyttar in om hur elförbrukningen i anslutning till inflyttningen ska fördelas dem sinsemellan. Debiteringen av el följer således lägenheten och inte lägenhetsinnehavaren.

Utanför våra entreer kan det vara trångt att få plats med en flyttbil, men det är viktigt att se till att inte gräsmattan används som parkering eller vändplan. 

Se till att ni och ev flytthjälp är försiktiga när möbler bärs genom trapphuset. Det är tyvärr lätt att skador uppkommer på väggar och i tak.

Observera att nya köpare måste bli medlemmar i föreningen. Medlemskap ska godkännas av Styrelsen som numera också tar en kreditupplysning på potentiella köpare. 

Föreningsstämma (årsstämma)

Alla medlemmar har möjlighet att vara delaktiga i viktiga beslut som gäller föreningen. Denna möjlighet ges vid föreningsstämman, vilken är föreningens högsta beslutande organ. Stämman hålls vanligtvis i april eller maj och kallelse skickas ut i god tid från styrelsen.  Till stämman kan du själv bidra med egna förslag till beslut genom att lämna in motioner.  Motionerna ska vara inlämnade senast den 15 mars. Det är även vid föreningsstämman som medlemmar till styrelsen och valberedningen formellt väljs. Då väljs även ”Föreningsvalda revisorer”. Det finns mer att läsa om föreningsstämman i föreningens Stadgar, vilka återfinns på hemsidan.

Förråd

Till alla lägenheter hör även ett eget förråd. För att komma in i förrådslokalen används nyckelbrickan. Varje boende får själv skaffa lås till sitt eget förråd.  All förvaring sker på egen risk, så undvik att förvara värdefulla ägodelar i förrådet. Åtråvärda saker som ändå förvaras i förrådet bör placeras undangömt, så att de inte syns utifrån. Vi rekommenderar alla att, förutom det vanliga hänglåset, komplettera säkerheten med ett extra, större lås (typ cykellås) runt dörrens stålram.

För att skydda textilier mot skadedjur rekommenderar vi förvaring i plastbackar med ”snäpplock” eller vacuumpåsar.

Vi rekommenderar även att man förvarar sina saker en bit upp från golvet i händelse av översvämning.

 

 

 

Försäkring

Alla bostadsrätthavare bör ha en hemförsäkring. Ett speciellt försäkringstillägg för bostadsrätt betalas av föreningen till försäkringsbolaget Folksam och behöver alltså inte tecknas av varje enskild boende (men den boende står för självrisken).  Detta försäkringstillägg täcker det som man själv ansvarar för enligt föreningens stadgar. En enkel sammanställning av vad som omfattas finns i broschyren ”Vem ska underhålla bostadsrätten”, som finns i pärmen, som tillhör varje lägenhet.

Vid större fastighetsskador ska styrelsen anmäla skadan, inte någon enskild boende. Om exempelvis en vattenskada uppkommer inne i lägenheten ska den också gå via styrelsen då du har anmälningsplikt eftersom skadan anses drabba fastigheten och inte enbart din lägenhet.

Vid mindre skador som glasskador, kyl, frys, spis tvättmaskin, torktumlare, jordfelsbrytare osv. kan den boende själv anmäla skadan till föreningens försäkringsbolag Folksam.

Självrisk 1.500 kr, vattenskada 2.000 kr.

Skada anmäls direkt till Folksam:

Kontaktinformation Folksam HSB-skadeavdelning

Online https://www.soderbergpartners.... - välj "Anmäl skada" och följ instruktionerna.

Telefonkontakt:  Vid skador på fastigheten: 08-772 68 70

Vid övriga skador (ansvar, rättsskydd, olycksfall m.m.) 0771-950 950              Öppettider 07.30-17.00 mån-fre

Vid akuta skador utanför kontorstid Folksam jour dygnet runt 0771-45 00 00

Kontakt Anticimex gällande skadedjur. Sök närmaste Anticimex kontor på www.anticimex.se eller ring Anticimex huvudkontor 075-245 10 00. Öppettider 07.00-18.00.

Förvaltning, avtal

Föreningen har avtal med HSB Stockholm om

  • Ekonomisk och teknisk förvaltning
    • Löpande ekonomisk redovisning och administration, inkl avgifter och hyror
    • Budgetering, årsbokslut, uppföljning och rapportering
    • Skatter, avgifter och uppgifter till myndighet
  • Fastighetsskötsel, drift och underhåll  
  • Underhåll enligt underhållsplan        

Övriga avtal inkluderar bland annat:

  • Fortum Värme AB
    • fjärrvärme
  • Nacka Energi AB
    • el-nät
  • Mälarenergi AB
    • el-distribution
  • Mark & Miljö
    • markskötsel
    • snöröjning
  • Telenor
    • gruppanslutning för bredband och telefoni (ingår i hyran)
  • ComHem AB
    • gruppanslutning för TV (ingår i hyran)
  • S:T Eriks hiss
    • serviceavtal för hissar
  • Städsällskapet i Stockholm AB
    • Städning av allmänna ytrymmen
  • Schneider-Electric AB
    • drift- och underhåll av reglerutrustning (DUC, DataUnderCentral)
      • som betjänar teknisk utrustning som ägs av brf Hage, exempelvis takfläktar
    • (via FHS) drift- och underhåll av reglerutrustning (DUC, DataUnderCentral)
      • som betjänar teknisk utrustning som ingår i gemensamhetsanläggning (GA) och sköts via FHS (Finnboda Hamn Samfällighetsförening), exempelvis garagefläktar
Garage

Se "Parkering".

Grillregler

Föreningens styrelse har beslutat om följande regler för grillning på balkong, terrass samt uteplats i markplan.

Endast grill med lock får användas och helst elgrill.

  • Lägenheter med balkong, terrass och lägenhet i markplan med uteplats
    • Får använda kolgrill,  gasol- eller elgrill. Kolgrill får endast tändas med eltändare som ansluts till jordfelsbrytare. Tändvätska får inte användas. 
    • Vid gasol- eller elgrill. Gasolbehållare max P11 (26 liter). Se till att gasbehållaren står skyddad och inte utsätts för väder och vind, det kan bli varmt bakom balkongens/terrassens glasskydd. Förvara inte gasolbehållaren under grillen utan vid sidan om p.g.a. värmen från grillen.
    • Vid grillning på terass i markplan måste hänsyn tas till ventilerna under fönstren på våningen ovanför. Ställ därför grillen så långt ut från fasaden som möjligt.
       
  • Lägenheter med inglasad balkong
    • Får endast använda elgrill. Får inte använda gasol- eller kolgrill p.g.a. stor brandfara. Inglasad balkong räknas som lägenhetsutrymme. Risk finns för kolmonoxidförgiftning om rökgaserna inte ventileras bort.
       
  • Engångsgrillar är inte tillåtna
    • Engångsgrillar är helt olämpligt att använda då vinden lätt tar den med sig, samt att värmen från dem lätt kan antända underlaget.
       
  • Checklista vid grillning – allmänt
    • Ta gärna kontakt med dina grannar för att komma överens om och anpassa grillningen på bästa sätt. Det finns de som är allergiska eller störs av lukten.
    • Grillen ska placeras på ett stadigt underlag.
    • Se till att grillen inte står för nära brännbara föremål.
    • Grilla gärna med locket på men sätt framförallt på locket när du grillat klart.
    • Lämna aldrig grillen vid användning och ha uppsikt över den tills den svalnat.
    • Var noga med att regelbundet rengöra grillen från matrester. Det gäller framförallt vid vinterförvaring. Detta även för att inte riskera att vi får problem med ohyra. Gäller både vid förvaring utomhus och inomhus i förråd.
       
  • Checklista vid grillning med kol
    • Tänd kolgrillen med eltändare (tändvätska eller T-sprit får inte användas).
    • Det är inte tillåtet att grilla med kolgrill om kommunen utfärdat eldningsförbud.
    • Ha alltid tillgång till brandfilt, brandsläckare eller vatten när du ska grilla.
    • När du har grillat färdigt, se till att grillen verkligen är släckt innan du lämnar den. Grillkol får absolut INTE kastas bland hushållssoporna. OBS! Det kan ta upp till 24 timmar för grillkol att slockna helt.

 

  • Checklista vid grillning med gasolgrill (ej inglasad balkong)
    • Var noga med att kontrollera att kopplingarna är täta och följ de anvisningar som gäller för produkten.
    • Ha alltid tillgång till pulverbrandsläckare när du ska grilla.
    • Använd INTE folie på bottenbrickan i grillen. Det är viktigt att fett och matrester kan rinna ut i dropplådan.
    • Var noga med att antingen byta ut lavastenarna 1 ggr/år eller koka upp i vatten för fettrengöring.
       
  • Checklista vid grillning med elgrill
    • Var noga med att följa de anvisningar som gäller för produkten.
    • Eluttaget måste vara anslutet till jordfelsbrytare.
    • Ha alltid tillgång till brandsläckare vid grillning.
       
  • Hänvisning till hemsidor
Gästparkering

De platser som finns tillgängliga mot betalning är parkeringsplatser längs Varvsvägen.

Det finns också möjlighet att använda "easy:Park" och betala genom mobilen. 

 

 

Gästrum

Gästrum, ”Föreningslokalen”   

I föreningens fastighet på Finnboda Parkväg 10 finns en lokal som används både som mötesrum för styrelsen och som gästrum för boende i föreningen. Boende kan hyra den till sina egna gäster. Föreningslokalen har tre sovplatser, toalett med dusch och ett litet pentry med mikrovågsugn och kyl. 

Föreningslokalen uthyres helger för övernattning till en kostnad av 300 kr/natt. Utförlig information och ordningsregler för Föreningslokalen finns på denna hemsida under fliken "kalender" och under rubriken "Uthyrning av föreningslokal".

Kontakt:
Mail: roland.mollby@ki.se
Tel: 070-268 64 00 

OBS! Vid eventuella akuta händelser kan styrelsen behöva åtkomst till lokalen för att hämta nycklar.

Hemsidan

Föreningen har en egen hemsida där all nödvändig information ska finnas samlad https://www.brftorget.se/finnbodaport. Om du som boende har några idéer eller förslag kring innehållet är du välkommen att kontakta styrelsen genom att klicka på "kontaktuppgifter" och rubriken "E-post kontakt".

Ladda gärna upp appen Min Brf för att få hemsidan och nyheter direkt i din telefon eller Ipad.

Hissar

Vår hissoperatör är S:T Eriks Hiss AB. Om någon fastnar i en hiss så finns en larmknapp i hissen där man får direktkontakt med en operatör dygnet runt. Om någon utanför hissen behöver larma, så finns telefonnummer på hissdörren i entrén (Tel: 08-522 258 00).

Om hissen inte kommer då du trycker på knappen kan det bero på att den har blockerats på ett annat våningsplan. Kontrollera detta innan operatören kontaktas.

Hissarna städas varje vecka, under vintermånaderna två gånger per vecka. Alla boende bör dock se till att inte onödig smuts dras in.  Hisskenorna sätts lätt igen av smågrus och dammsugs en gång per vecka enligt villkoren i städavtalet. Det är en fördel om alla boende kan hjälpa till med att dammsuga hiss-skenan på sitt våningsplan någon gång emellanåt och därmed hålla allas våra kostnader nere.

Info från Brf-styrelsen

Uppdatera din profil på HSB-profilen och anmäl din epost-adress. Det ger styrelsen möjlighet att kommunicera med dig via epost.

Information från Brf-styrelsen ges via i första hand anslagstavlan men också direkt till varje medlem i postfacken.

Därutöver hänvisas också till föreningens egen hemsida "www.brftorget.se/finnbodaport". Ladda gärna upp appen Min Brf för att få information och nyheter direkt i din telefon/Ipad.

 

Kontakt med Brf-styrelsen

Styrelsen mottar gärna förslag eller besvarar frågor. Felanmälningar görs direkt till HSB. Se information under fliken A-Ö/Felanmälan.

Använd formuläret du hittar under fliken "Kontaktuppgifter" och välj "E-post kontakt" 

Laddstation i garaget

Kostnad för garageplats med aktiverad laddstation är
1.250 kr/månad. El debiteras med IMD. 

Om du redan har en egen garageplats utan laddstation, men
önskar en garageplats med aktiverad laddstation, gör följande:

-  
Kontakta någon som har garageplats med
laddstation och som ej nyttjar laddmöjligheten.

-       Kom överens om byte av garagplats och
anmäl detta till HSB-servicecenter. Om ingen överenskommelse om byte går att
skapa, kontakta Brf Finnboda Port styrelse så hjälper vi till med detta.

-       Efter erhållande av nytt hyreskontrakt,
kontakta styrelsen för att erhålla nyckel till laddsationen.

Om du ej har en egen garageplats men önskar en
garageplats med aktiverad laddstation bör du göra enl följande:

-       Kontakta styrelsen via kontaktformuläret på webbsidan.



Luftfilter

Behovet av filterbyte är helt beroende på uteluftens kvalitet. Därför bör filtret kontrolleras med jämna mellanrum och bytas vid behov. Styrelsen rekommenderar byte en gång om året. Kontakta någon i styrelsen om du önskar köpa nya filter.

Någon eller några gånger per år rekommenderas att man dammsuger filtren. Detta bör göras utomhus.

Lägenheter/lokaler

I Brf Finnboda Port finns 125 lägenheter, fördelade på sex hus (2,4,6,8,10 och 12), byggda år 2005/2006.

Till detta kommer Föreningslokalen i Finnboda Parkväg 10 används för styrelsemöten, gemensamma fester och som gästrum för uthyrning till boende.

Lägenheter
Fastighet 2-rum 3-rum 4-rum 5-rum summa Yta 
Finnboda Parkväg 2 3 10 8 - 21 1687
Finnboda Parkväg 4 2 8 8 2 20 1755
Finnboda Parkväg 6 4 10 8 - 22 1744
Finnboda Parkväg 8 2 8 8 2 20 1755
Finnboda Parkväg 10 4 10 8 - 22 1744
Finnboda Parkväg 12 2 8 8 2 20 1755
Summa: 17 54 48 6 125 10435

 

Nycklar och nyckelbrickor

Till varje lägenhet hör vanligen 3-4 lägenhetsnycklar samt 3-4 nyckelbrickor för entréer och gemensamma dörrar.  Dessa har utkvitterats av den ursprungliga lägenhetsägaren.

Lägenhetslåset kan sättas i serviceläge ”klockan 10”, dvs snett uppåt vänster. Därmed kan servicepersonal komma in med en speciell servicenyckel.

Styrelsen har rätt att få tillträde till lägenheterna vid speciella tillfällen. De nycklar som går att använda vid serviceläge finns i ett fåtal exemplar.  Dessa administreras av HSB Bostad med utkvitterat ansvar. Styrelsen har även två nycklar.

Om du av någon anledning vill byta lås på din ytterdörr, så råder vi dig att kontakta Great Security (f d Nacka Lås & Larm) (tel. 08-718 33 50) för att få ett lås som går att sätta i serviceläge. Om du väljer en annan typ av lås, så måste du alltid se till att vara hemma och öppna när styrelsen (eller servicepersonal) behöver komma in i din lägenhet.

Vid förlust av en lägenhetsnyckel har den boende skyldighet att anmäla detta till styrelsen.

Extra nycklar kan också beställas via styrelsen och betalas av den boende - använd denna länk till beställningsblankett. (e-postadrrssen för att maila bilder i formuläret gäller dock ej längre). Vid försäljning av lägenheten är det viktigt att rätt antal nycklar och nyckelbrickor överlämnas till köparen. Om nycklar saknas vid försäljningen och nya behöver anskaffas så är betalningen för dem en fråga mellan säljare och köpare.

Ombyggnad och reparationer

Om du planerar att utföra väsentliga ändringar i lägenheten, så måste du först kontakta styrelsen. Vissa ändringar kräver styrelsens godkännande och även bygganmälan till Nacka kommun. Se  ”Regler för ändring i lägenhet” samt Tillståndsblankett och även föreningens stadgar.

VARNING: Väggen bakom säkringsskåpet i hallen innehåller flera olika slags ledningar. Spika eller skruva inte i den väggen, vare sig från framsidan eller från baksidan (i eventuellt angränsande rum).

Ventilationen i våra hus är ett elektromekaniskt frånluftsystem. Därför är det inte tillåtet att installera en motordriven köksfläkt. Då fungerar inte ventilationen varken för dig eller dina grannar och matos kan spridas i fastigheten.

Balkonger/terrasser och fasaden tillhör föreningens ansvar. Det är inte tillåtet att göra åverkan t.ex. genom att borra/spika i fasad eller balkong-/terrassgolv. Det är inte heller tillåtet att måla balkongtak. Anledningen till detta förbud är att skador på husets skalskydd kan bli väldigt kostsamma för föreningen på sikt. Även skador på balkong/terrassgolv eller balkongtak kan på sikt få betalas av föreningen, d.v.s. alla boende.

Inglasning av balkonger, uppsättning av mindre entrétak och markiser är tillåtet i vissa fall.  Se vidare ”Balkonger/terrasser”

ROT-avdrag kan användas för ombyggnad och reparation av bostadsrätter. Det kan dock inte användas för arbete på balkonger. Se dock alltid vid var tid gällande skatteregler vid tidpunkten för arbetet och faktureringen.

Detaljerad information om vem som ansvarar för vad finns i broschyren ”Vem ska underhålla bostadsrätten” som ingår i den Vita pärmen från HSB. Se även föreningens stadgar.

Tänk på att om en skada uppstår i din lägenhet, så drabbas inte bara du själv ekonomiskt utan i vissa fall även alla övriga i föreningen. I slutändan kan det innebära att månadsavgiften måste höjas.


Regler för ändring i lägenhet:

Styrelsen måste godkänna
För att du ska få lov att göra väsentliga ändringar i din lägenhet, måste du anmäla detta till bostadsrättsföreningens styrelse, som ska godkänna änd- ringarna. Vissa ändringar innebär att du också, enligt plan- och bygglagen, måste göra bygganmälan hos kommunen minst tre veckor före byggstart. Det är din skyldighet att undersöka om sådan bygganmälan behöver göras.

Vad är väsentliga ändringar?
Väsentliga ändringar är sådana som till exempel berör bärande konstruktio- ner, som avsevärt förändrar planlösningen, eller som påverkar ventilation, vatten och avlopp. Du måste kunna visa upp intyg om väggarnas kvalitet. Om det är osäkert huruvida en vägg är bärande eller inte, måste du anlita en byggnadskonstruktör eller hämta in säkra uppgifter via byggnadsnämnden.

Viktigt att veta:

  • Icke bärande innerväggar är ditt ansvar som lägenhetsinnehavare. Dessa får du ändra, så länge det inte påverkar fastigheten enligt ovan.
  • För att undvika framtida vattenskador, ska du vid renovering/ombyggnad i våtrum följa Byggkeramikrådets branschregler för våtrum (BBV), samt råd och anvisningar för vattenskadesäkert byggande enligt Golvbranschens våtrumskontroll (GVK).
  • Ombyggnad eller andra ingrepp i elsystem får endast utföras av behörig elektriker. Ska du göra ombyggnad som berör fastighetens stigarledning, elcentral eller det ordinarie nätet, måste den först dokumenteras på rit- ning och godkännas av föreningens styrelse.
  • Ombyggnad av fastighetens gas- och vvs-system får endast utföras av för uppgiften utbildad och godkänd person. Även i detta fall behövs styrelsens medgivande.
  • Du får inte sätta igen befintlig ventilation, eller ändra till annan typ av ventilation.
  • Det är du som lägenhetsinnehavare som ansvarar för att ditt byggavfall for- slas bort. Det får inte läggas i föreningens grovsoprum eller container och inte heller belamra gemensamma utrymmen, som trapphus, källargångar, vind och gård.
  • Tänk på att visa hänsyn till dina grannar i samband med ombyggnad. Anslå gärna i portuppgången innan du sätter igång. Störande ombyggnadsarbete får inte utföras på kvällar eller nätter (mellan kl. 18.00 - 07.00).
Parkering

Brf Finnboda Port har både ytparkeringar och parkeringsmöjligheter i garage till nedanstående kostnad (se dock alltid vid var tid gällande priser vid tecknande av hyresavtal). För info om garageplats med laddstation - se "Laddstation i garaget"

Parkeringar
Parkeringar Antal Kostnad
Garageplatser bil 94 900 kr/mån
Garageplatser mc 9 300 kr/mån
Ytparkering vid Kvarnholmsvägen 22 500 kr/mån
Ytparkering utefter Varvsvägen 8        600 kr/mån

Det är inte tillåtet att parkera motordrivna fordon i cykelförråden eller på allmän mark utomhus. Den som hyr garageplats får access till garageporten inprogrammerad på två av lägenhetens nyckelbrickor. Mellan kl 22.00 - 06.00 gäller bricka plus portkod för in- och utpassering via garageport. 

Garageplatser och ytparkeringarna utefter huset vid Kvarnholmsvägen administreras av HSB-serviccenter. Tel: 010-442 11 00 eller via service.stockholm@hsb.se

Ytparkeringstillstånden utefter Varvsvägen administreras av Core Park, Tel: 08-650 02 15

Varje lägenhet kan hyra en parkeringsplats, men kan hyra flera platser i garaget (så länge det finns lediga platser).

 

 

Portkod

Vår portkod gäller för samtliga entréportar i Finnboda Port. Portkoden ändras regelbundet och meddelas via nyhetsbrev i brevlådorna. Tänk på säkerheten och lämna inte ut koden till obehöriga!

Från och med den 1 december 2023 gäller både bricka + kod vid inpassering mellan kl. 22-06 i våra entréer. Blippa först din bricka, slå portkoden och tryck sedan på ring/öppna. Samma gäller redan för in- och utpassering i garaget. Detta är ett sätt att öka säkerheten och minska möjligheten för obehöriga att komma in i våra trapphus och garage. 


Porttelefoni

Du kan använda ditt telefonnummer för att öppna entrédörren. I stället för att lämna ut portkoden, ber du ditt besök slå in ditt telefonnummer på kodboxen och sedan trycka på "Ring/Öppna". Använder du din fasta telefon ska hela numret användas, dvs inklusive 08.

När telefonen ringer, svarar du och kan prata med den som står utanför. Vill du öppna porten trycker du och håller ner 5:an på din telefon. Vill du inte öppna, lägger du bara på luren.

Anmäl ditt telefonnummer och lägenhetsnummer till den i styrelsen som är ansvarig för lås och nycklar, alternativt via hemsidan.

Skadedjur

Om du upptäcker någon form av skadedjur, t.ex larver, flygfän, myror, getingbon eller råttor i fastigheten, så kontakta styrelsen som i sin tur kontaktar Anticimex som kommer och sanerar.

Var också extra uppmärksam när du kommer hem från fjärran länder och packar upp väskan som kan innehålla fripassagerare i form av olika skadedjur.

Se även ”Förråd”.

Skötselråd

I ”Vita pärmen” i din lägenhet finns skötselanvisningar för olika produkter i lägenheterna. Läs igenom dessa så att din lägenhet underhålls på ett bra sätt.

  • Se till att fläktfiltret ovanför spisen rengörs regelbundet då det kan påverka ventilationen i hela huset. Detta är även viktigt av brandsäkerhetsskäl.
  • Dammsug och torka av luftventilerna i bad- och duschrummen vid taket. Observera att det är inte tillåtet att ändra centralmutterns läge, som ställs in i samband med OVK (Obligatorisk VentilationsKontroll)
  • I badrummen finns två avstängningsventiler för vatten. De sitter bakom en låsbar plåtlucka nedtill på väggen vid badrumsdörren (luckan sitter löst utan gångjärn). Ventilerna sitter bakom en lättböjlig plastskiva som måste sättas tillbaka på rätt sätt för att i händelse av läckage leda vattnet ned och ut via ”skvallerhålet” längre ned. 

Vid en vattenläcka i lägenheten ska de båda avstängningsventilerna stängas. Se till att du vet var de sitter och ”motionera dem” regelbundet (öppna och stäng dem upprepade gånger) så att de inte blir tröga eller kanske fastnar i något läge.

  • Dammsug luftfiltren under radiatorerna och se till att de hålls rena och byts ut regelbundet. De nya filter som började användas 2014 har i vissa fall inte perfekt passform, så vi uppmanar dig att vara försiktig när du hanterar dem.
  • Sköt om dina avlopp
    • Matolja och andra flytande fetter blir ofta fasta i lägre temperaturer, vilket kan leda till att avloppsledningarna sätts igen. Äggvita fungerar på liknande sätt då den koagulerar och fastnar på rörens insidor. Ett sätt att undvika stopp är att emellanåt hälla ner kokande vatten och diskmedel.
    • Släng kaffesump och teblad i soporna!
    • Torka ur stekpannor med papper. Om det är mycket fett; lägg en tidning i diskhon, häll fettet i tidningen och kasta i hushållssoporna
    • Samla rester av matolja, flytande margarin och frityrolja i en sluten förpackning och släng det i hushållssoporna.
Sopor

Det finns tre soprum, i Hus 4, 8 och 12. Stora plastbehållare finns för vanliga hushållssopor/restavfall, metall, wellpapp/kartong, plast och tidningar. Mindre behållare finns för färgat och ofärgat glas, batterier, ljuskällor samt småelektronik. Det finns även bruna behållare för matavfall.

Närmaste miljöstation finns på Kvarnholmsvägen (snett mittemot Finnboda Parkväg 12). Här kan du slänga om t ex någon av våra behållare skulle vara fulla (vanligt att glasbehållarna är fulla vid större helger).

Övriga sopor får inte slängas i soprummet utan du måste slänga dem på en miljöstation eller en återvinningsstation (det gäller exempelvis grovsopor såsom gamla möbler, byggsopor eller färgrester och kemikalier.) Se www.nacka.se för närmsta återvinningsstation.

Det är viktigt att hushållssopor slängs förpackade, i exempelvis hopknutna plastpåsar. Dra isär och vik gärna kartonger och wellpapp så att de tar så lite plats som möjligt. Kom ihåg att skruva av metallkork på glasflaskor. 

Det är viktigt att alla boende håller god ordning i soprummen och följer de regler som finns. Överfulla kärl kan leda till extra kostnader för föreningen. Städning av soprummen och sopkärl behöver också göras med jämna mellanrum, men genom att hålla god ordning kan vi minimera städkostnaden.

Stadgar

Bostadsrättslagen och Lagen om ekonomiska föreningar är de två lagar som har särskild betydelse för en bostadsrättsförening.

Dessa lagar kompletteras av stadgarna som är föreningens egen ”lag”. Våra stadgar finns att läsa under filen "Föreningsarkiv" under rubriken "Föreningsstadgar".

Styrelsen

Styrelsen består av boende i föreningen, valda på årsstämman, samt en HSB-representant. Föreningens Valberedning föreslår nya representanter till styrelsen.

Är du intresserad av styrelsearbete ska du kontakta valberedningen. Mer information finns under ”Valberedning”.

Kontaktdata för aktuella styrelseledamöter och valberedning finns på anslagstavlorna i trapphusen.

Styrelsen

Styrelsen består av boende i föreningen, valda på årsstämman, samt en HSB-representant. Föreningens Valberedning föreslår nya representanter till styrelsen.

Är du intresserad av styrelsearbete ska du kontakta valberedningen. Mer information finns under ”Valberedning”.

Kontaktdata för aktuella styrelseledamöter finns på anslagstavlorna i trapphusen samt under filken "kontaktuppgifter" samt "Brf styrelsen".

Städdagar

Två gånger om året anordnar styrelsen en ”städ- och fixardag”, en på hösten och en på våren.  Då utför vi tillsammans lättare arbete för att underhålla vår fastighet och dess omgivning. Samtidigt får vi alla chansen att träffa våra grannar och lära känna varandra under avslappnade former.

Vanligtvis infaller städdagen en söndag förmiddag och vi avslutar med att tillsammans äta korv eller fika. Styrelsens ambition är att så många boende som möjligt ska delta i dessa gemensamma dagar. 

Städning

Städning av trapphus och hissgolv sköts veckovis enligt avtal med en städfirma. Vintertid städas entréer och hissar två gånger per vecka.

Övrig städning, exempelvis fönstertvätt i trapphusen och städning av soprum, sker vid behov efter separat upphandling.

Stölder och inbrott

Om du drabbas av stöld i lägenhet, förråd, garage eller ytparkering ska du anmäla detta till polisen. Meddela även styrelsen så att åtgärder kan vidtas för att förhindra ytterligare stölder.

Kontakta styrelsen om du ser misstänkta aktiviteter i våra hus.  Håll uppsikt så att inga obehöriga vistas i våra garage. Släpp inte in okända personer i trapphusen. Fråga i stället vem de söker. Se till att ytterdörren stängs efter dig och att dörrarna till förrådsutrymmen är stängda. Lämna inte ut portkoden till obehöriga. Håll alltid den egna lägenhetsdörren låst! Ring 112 i svåra lägen.

I och med att vi numera hyr ut garageplatser till externa personer så bereds dessa hyresgäster tillträde till garaget via trapphusen.

Tidigare har vi haft några inbrott och stölder i förråd och garage. Därför har vi låtit förstärka ett antal förrådsdörrar samt installerat kameraövervakning. Via uppmärksamma boenden har vi även kunnat förhindra brott.

Trivselregler

Vi är många personer som bor i Finnboda Ports fastigheter och vi är alla olika. Vi måste därför respektera och ta hänsyn till varandra.  Vi har tillsammans satt upp ett antal trivselregler som ska hjälpa till att bidra till en god stämning inom föreningen.

  • Var rädd om föreningens egendom, vårda den väl.
  • Använd inte din lägenhet eller någon lokal inom föreningen för något annat ändamål än det avsedda, eller på ett sätt som kan vara störande.
  • Efter klockan 22 söndag kväll till torsdag kväll och efter klockan 24 fredag kväll och lördag kväll ska särskild hänsyn tas när det gäller ljudnivå i lägenhet, på gården och parkeringen. För gästlokalen gäller kl 22 alla dagar.
  • Undvik även att köra tvättmaskin, torktumlare eller diskmaskin efter ovanstående tider.
  • Tänk även på att det kan bli störande ljud om balkongdörr och fönster är öppna.
  • Lämna inte portar eller dörrar öppna eller olåsta. Se till att dörrar går igen efter dig. Lämna inte ut portkod till obehöriga.
  • Var sparsam med värme, samt varmt och kallt vatten.
  • Det är absolut förbjudet att ställa cyklar och barnvagnar i portar eller trappuppgångar. Lämna inte soppåsar utanför dörren. Tänk på både trivseln och brandrisken.
  • Ta hand om dina sopor. I soprummet finns behållare för hushållssopor, tidningspapper, returglas, batterier och glödlampor. Övriga sopor, exempelvis gamla möbler, får inte ställas in i soprummet. Golvet får inte belamras.
  • Blomlådor får inte sättas upp på fasaden utanför fönstret eller på utsidan av balkongen. Vattna dina växter på balkongen eller altanen försiktigt så att inte grannen under blir blöt.
  • Sådan skada som omedelbart måste avhjälpas ska utan dröjsmål anmälas till styrelsen eller Nacka Drift & Skötsel . Se ”Felanmälan”. Upptäckt av ohyra ska anmälas till styrelsen.
  • Rasta inte hundar och katter på föreningens gårdar, mata inte heller fåglar inom föreningens område. Respektera att detta även gäller parkområdet (se skyltar) och övriga föreningars gårdar.
  • Det är inte tillåtet att röka i gemensamma utrymmen. Ta hand om dina fimpar om du röker utomhus och visa hänsyn till grannar när du röker på balkong eller från ett öppet fönster. Tänk även på att röken kan sugas in i grannens friskluftsintag.
  • Skaka eller piska inte mattor över balkongräcket.
     
  • Skotta inte ut snö på underliggande skärmtak
  • Det är inte tillåtet att ha dörrmattor utanför ytterdörren. De utgör hinder vid städning, snubbelrisk och en brandfara.
  • Följ föreningens stadgar.
TV,ComHem

Under 2014 har föreningen låtit göra en uppgradering till ComHems Triple play-nät. Det innebär att vårt fastighetsnät fått en ny standard som klarar både dagens och morgondagens innehåll och tjänster såsom Tivo, Telefoni och Bredband.

ComHem erbjuder en s k Tivo-box. Den ingår nuförtiden i ComHems standard-utbud och alla tidigare digitalTV-tjänster har upphört att erbjudas nya kunder. Även ComHems telefoni- och bredbandstjänster blir tillgängliga för var och en att ansluta sig till. För samtliga tjänster måste dock varje hushåll själv teckna avtal med ComHem .

Det analoga utbudet av TV-kanaler kommer som förut att erbjudas direkt i TV-uttaget i väggen utan att man behöver teckna eget avtal med ComHem.

Om du endast vill ha grundutbudet, så kan du se det via det analoga nätet genom att koppla in en antennsladd direkt i TV:n.

Om du vill teckna avtal med ComHem eller vid fel på TV-anslutningen, så kontakta ComHem på tel: 0771-55 00 00. Det kan även vara en god idé att besöka www.comhem.se, där det brukar läggas ut information om eventuella driftstörningar.

Uteplatser / Terasser

Uteplatser/ Terrasser på marknivå
Terrasserna i anslutning till lägenheterna i marknivå utgör en del av fastighetens yttre grundfunktion och det är viktigt att terrassernas ursprungliga utformning och funktion bevaras.

Den boende ansvarar för uteplatsens löpande underhåll. Det innebär i praktiken att den befintliga och ursprungliga ytbeläggningen med betongplattor ska bevaras intakt, även om man täcker den med annat material exempelvis konstgräsmatta, trätrall, plastplattor eller liknande. Det är inte tillåtet att ta bort rabatten och lägga t.ex plattor på hela ytan. Den ursprungliga utformningen ska kunna återställas, exempelvis vid avflyttning.

Detta gäller även den häck (Avenbok) som planterats.  Föreningen genomför klippning av häckarna en gång per år och ska inte göras av medlem. Om buskarna måste ersättas ska samma växt planteras. Föreningen kan byta ut vissa plantor som vissnat.

Föreningens relationsritningar för markterrasserna tillåter inte höga ”insynsskydd”. Styrelsen har dock beslutat att ett lägre insynsskydd kan accepteras, om utformningen är av samma typ som kortsidornas avskiljare. Insynsskyddet ska då placeras innanför häckplantorna och får inte vara högre än 100 cm. Exempel på insynsskydd finns vid gaveln av Finnboda Parkväg 12. 

Valberedning

Se även ”Föreningsstämma”

Inför Föreningsstämman ska valberedningen ta fram förslag på ledamöter för nästa års styrelse, valberedning och interna revisorer.

Vid Föreningsstämman röstar de närvarande boende fram styrelse, valberedning och interna revisorer  

Årsstämma

Se ”Föreningsstämma”.