Senast uppdaterad 2015-04-06 av Bennet Remnås.

Finnboda - Över 100 år som ett av Sveriges största varv

 

Namnet Finnboda lär ha sitt ursprung i att platsen fungerade som hamn för så kallade finnskutor. Ett beckbruk fanns på platsen redan under 1700-talet och på lantmäterikartan från 1805 finns ett torp med namnet Finnboda.

1873 öppnade Bergsunds Mekaniska Verkstad en filial för skeppsbyggnad i Finnboda. Varvet expanderade kraftigt och man byggde många fartyg för flottan, bland annat kanonbåtar, torpedkryssare och pansarbåtar. Finnboda varv i Nacka var ett av de viktigaste varven i Sverige. Under åren 1885 - 1904 var Finnboda Sveriges andra varv i storleksordningen.

Under 1900-talet dominerade de stora varven på Västkusten. Verksamheten vid Stockholms hamninlopp bedrevs med växlande framgång under 113 år, från färdigställandet av den första slipen 1878 till konkursen 1991.

I början av 1870-talet var det högkonjunktur i svenskt näringsliv, inte minst inom skeppsbyggeri och sjöfart. 1882 hade Finnboda varv 280 anställda och vid 1880-talets slut cirka 700 anställda. Det första nybygget vid Finnboda varv var tankfartyget "Talmud", som 1882 levererades till Ludvig Nobel i S:t Petersburg.

Denna stororder drog med sig andra ryska fartygsbeställningar och Finnboda varv byggde under 1890-talets första år ytterligare tre kerosinlastångare. Under dessa år tillverkade varvet också två kanonbåtar för ryska flottan och den första finska statsisbrytaren. Med dessa erfarenheter av tunga fartygsbyggen började Finnboda uppbyggnaden av en svensk pansarbåtsflotta.

Under 1960-talet var orderingången och sysselsättningen ganska svag. 1969 såldes personalbostäderna på Finnberget till Kooperativa Förbundet och 1970 såldes aktiestocken i Finnboda varv till Salénrederierna. De förutsättningar som låg bakom Salénrederiernas köp av varvet kom att ändras ganska radikalt efter ett par år och 1974 presenterades en rad förändringar. Finnboda fick namnet Götaverken Finnboda AB.

Finnboda varvs absolut sista egentillverkade fartyg var 6 500 tonnaren Nordic Link 1981. Finnboda blev sedan landets största reparationsvarv, endast överträffad av Götaverken i Göteborg. Finnboda hade däremot flest dockor i landet och Sveriges djupaste torrdocka (Gustav V-dockan på Beckholmen).

Efter Finnbodas konkurs 1991 påbörjades förhandlingar med flera intressenter om ett förvärv av varvet. För att täcka konkursboets skulder såldes den näst största flytdockan till ett norskt varv. Därefter såldes varvets största flytdocka till ett mexikanskt varv.
Källa Hsb stockholm - 26 mars 2009