A-Ö

Hoppa direkt till: A B E F H M P R S T V

A

Andrahandsuthyrning

Andrahandsuthyrning
Du som bostadsrättshavare har rätt att hyra ut din lägenhet med styrelsens godkännande, sk andrahandsupplåtelse. För mer information om hur du ansöker, se informationssidan om andrahandsuthyrning

B

Balkonger

Balkongregler 

Var rädd om dina grannar och vår fastighet. 

  • Grillning på balkonger är inte tillåten och du får inte bränna lösa ljus eller marschaller.

  • Rökning på balkongerna är inte tillåten.

  • Av säkerhetsskäl får inte blomlådor eller andra föremål hängas utvändigt på balkongräcket.

  • Håltagning eller annan åverkan på fasad, fönster eller dörrar är inte tillåten. 

  • Enhetlig grön markisväv gäller för balkongskydd, insynsskydd och markiser. Säkerställ rätt nyans - grön Sandatex nr 6.

Brandsäkerhet

Skyldighet enligt lag
Enligt nya krav om att bostadsrättsföreningar ska egenkontrollera brandskyddet i sina fastigheter måste vår bostadsrättsförening säkerställa att utrymningsvägar ej är blockerade och att saker som kan utgöra en ökad risk för brandbelastning ej finns uppställda i trapphus och vilplan. Föreningen har det övergripande ansvaret för brandskyddet. Den enskilde kan komma att ställas till svars för sådana förhållanden som kan anses ha förorsakat eller förvärrat en skada.

Brandrond
En gång i månaden gör styrelsen en översyn i trappuppgångarna för att säkerställa att trappuppgångar är fria från barnvagnar, cyklar, soppåsar, dörrmattor och annat brandfarligt material. Har du frågor kring brandrond eller har du klagomål angående brandsäkerhet? Tveka inte att höra av dig till styrelsen genom att lämna en lapp brevlådan på Rålambsvägen 70 eller genom vårt kontakformulär.

Brandvarnare
Alla lägenheter måste ha minst en brandvarnare. Lägenhet över 63 kvm ska ha 2 brandvarnare. Det är lägenhetsinnehavarens ansvar att skaffa det och se till att den fungerar. Ett bra tips är att byta batterier vid advent, eftersom de flesta bränder sker just i december.

Säkerhetsdörrar
Under nov/dec 2011 byttes samtliga lägenhetsdörrrar i föreningen till säkerhetsdörrar. I samband med detta dörrbyte sattes postboxar upp i trappuppgångarna. Vid eventuella fel på säkerhetsdörrarna kontakt föreningen.

Observera att det är absolut förbjudet att röka eller införa eld på vinden!
 

E

Energideklaration

Senaste energideklarationen gjordes oktober 2019.

Se även:

F

Försäkring

Hemförsäkring och bostadsrättstillägg

I vår förening behöver du hemförsäkring med bostadsrättstillägg.  

En hemförsäkring är ett slags grundläggande försäkringspaket som kan ge ersättning för dina saker om de blir stulna eller skadas i en brand- eller vattenskada. Dessutom innehåller alla hemförsäkringar ett reseskydd, ett rättsskydd, ett överfallsskydd och ett ansvarsskydd (skadeståndsskydd).

Bostadsrättstillägg är ett tillägg till den vanliga hemförsäkringen med skydd för fast inredning i lägenhet eller radhus. Äger du en bostadsrätt eller ett radhus är du ansvarig för fast inredning som badrum, kök och så vidare, vilket kan vara mycket kostsamt att åtgärda vid en eventuell skada. Med ett bostadsrättstillägg till din hemförsäkring är du som ägare av en lägenhet i en bostadsrättsförening skyddad vid eventuella skador.

H

Hyres och avgiftsfrågor

Föreningens ekonomi förvaltas av SBC, Sveriges Bostadsrättscentrum AB. 
SBCs kundtjänst når du på telefon; 0771 - 722 722 eller via mail; kundtjanst@sbc.se. 

M

Markiser

Vänligen kontakta styrelsen innan beställning av markiser sker

  • För uppsättning av markiser krävs ett godkännande från styrelsen samt att ett avtal som bland annat reglerar skötselansvar, hur montering får ske mm. 
  • Markiser kan monteras i fönsterkarmen. OBS håltagning och annan åverkan på fasad är ej tillåten. 
  • En enhetlig grön markisväv gäller för balkongskydd och markiser. Säkerställ rätt nyans på markisväven - grön Sandatex nr 6.

P

Parkering

Föreningen har följande parkeringsplatser för uthyrning: 

  • 9 st parkeringsplatser för bil. (avgift 1200 kr/mån) 
  • 2 st parkeringsplatser för moped eller motorcykel (avgift 350 kr/mån)

Övrig information: 

  • Parkeringsplatserna på föreningens innergård är företrädesvis avsedda för bilar som tillhör medlemmar i Brf Fredhälls Gård 3.
  • För närvarande är det väntelista på parkeringsplats för bil, kontakta styrelsen om du vill ställa dig i kö. 
  • Det är 3 månaders uppsägningstid som gäller om inget annat avtalats med nästkommande person i kö. Avtalet upphör att gälla vid det månadsskifte som inträffar tidigast 3 månader efter uppsägningen.   
  • I övrigt råder boendeparkering i området, se www.stockholm.se.



R

Renovering

Regler för renovering finns angivna i föreningens renoveringspolicy. I det dokumentet finns även blankett för ansökan om tillstånd som ska godkännas av styrelsen innan renoveringsarbetet påbörjas.

S

Sophantering

Matavfall, hushållssopor och övrig källsortering

I samarbete med Miljöförvaltningen arbetar Stockholm Vatten och Avfall med att öka matavfallsinsamlingen i Stockholm Stad. Målsättningen är att år 2022 ska 70 % av allt matavfall som slängs samlas in för biologisk behandling. Av matavfallet görs biogas och biogödsel som bland annat driver stadens bussar och blir näring till åkermark. Läs gärna mer på www.svoa.se/matavfall.

Förutom att du gör en god insats för miljön har vi möjlighet att sänka kostnaden för restavfallet i föreningen.

Det finns två kärl för matavfall och fyra kärl för hushållssopor. Var noga med att du slänger soporna i rätt kärl, hamnar hushållssopor i kärl för matavfall så får föreningen betala för en extra tömning.

Tar dina bruna matavfallspåsar slut kan du hämta nya (kostnadsfritt) i förrådet/toaletten mitt emot tvättstugan. 

Övrig källsortering

I tidningsåtervinningen slängs enbart tidningar och återvinningspapper.

Glas, plast, metall och pappersförpackningar slänger du som vanligt på återvinningsstationer. Den närmaste ligger 150 m bort i korsningen Messeniusgatan/Stagneliusvägen.

Elprodukter, vitvaror och miljöfarligt avfall fraktas till någon av stadens återvinningscentraler.

Städdagar

Styrelsen anordnar två städdagar om året, en på våren och en på hösten. 

Grannsamverkan är bästa sättet att säkerställa ett tryggt och trivsamt boende. Det är också viktigt att alla medlemmar på något sätt deltar och engagerar sig i arbetet med vår gemensamma fastighet för att hålla nere föreningens kostnader. Den som inte kan delta på städdagen får möjlighet att bidra vid annat tillfälle.

T

Teknisk förvaltning

Teknisk förvaltning
Fastigheten förvaltas av Energibevakning AB. 

Se Felanmälan för kontaktuppgifter.

Trivselregler

För att boendet iska vara trivsamt för oss alla har vi några enkla och självklara trivselregler. Trivselreglerna gäller inte bara dig som bostadsrättshavare utan även familjemedlemmar, gäster, inneboende, andrahandshyresgäster eller hantverkare som utför arbete åt dig i lägenheten.

  • Det går bra att grilla på gården men grillning är inte tillåten på balkongerna
  • Vi ställer inte sopor eller annat brännbart i trappuppgångarna
  • Det ska vara tyst och lugnt efter klockan 21:00. Visa respekt för dina grannar
  • Förvarna gärna med en lapp i porten om du ska ha festligheter
  • Släpp inte in obehöriga i huset - var sparsam vem du delar ut portkoden till
  • Rökning är inte tillåten på balkongerna eller i allmänna utrymmen
Tvättstuga

Tvättstugan finns i källaren och har två tvättmaskiner, en torktumlare, ett torkskåp och ett torkrum.

Bokning
Tvättider bokas i kalendern utanför tvättstugan genom att du skriver in ditt lägenhetsnummer och efternamn. Tips! Minns du inte ditt lägenhetsnummer titta på tavlan i entrén, bokning utan namn och lägenhetsnummer är ogiltig.
Du kan endast boka en tvättid åt gången, när passet är slut kan du boka ny tid.
Bokad tvättid som inte påbörjats inom 30 min får övertas av annan person. Tvätt kan hänga kvar och torka i 30 min efter att passet är slut.

Bokningsbara tvättider

  1. 07:00 - 10:00
  2. 10:00 - 13:00
  3. 13:00 - 16:00
  4. 16:00 - 19:00
  5. 19:00 - 22:00

Efter avslutad tvättid ska tvättstugan rengöras
Då vi ej har extern städhjälp av tvättstugan så är det viktigt att vi alla hjälps åt att städa efter sig i tvättstugan. Även om du tycker att det inte blivit något extra damm eller smuts så ska följande punkter genomföras varje gång:

  • Skölj ur tvättmedelsfacken
  • Borsta ur filtret i torktumlaren
  • Borsta ur filtret i torkrummet (finns ovanpå och på sidorna av torkaggregatet)
  • Borsta ur filtret i torkskåpet (finns inne i skåpet i taket)
  • Damma och torka av alla ytor (maskiner, bänk, mangel mm)
  • Sopa och torka golvet
  • Observera att sopkorgen är endast till för ludd och damm, övrigt så som kartonger eller flaskor källsorterar du själv. Blir påsen i soptunnan full så slänger du den och sätter i en ny påse.

Övrigt

  • Tvätta smutsiga städ/skurtrasor om du har möjlighet och häng för att torka
  • Felanmälan görs till styrelsen
  • Saknas något städmaterial, kontakta styrelsen
  • Storstädning sker två gånger om året på städdagarna. Kvarglömd tvätt skänks/slängs vid varje städdag

    V

    Vattenskador

    Vattenskador kan innebära stora problem och mycket stora kostnader för den som drabbas. Även för föreningen innebär vattenskador i de flesta fall stora kostnader. För att minska risken för att du som boende skall drabbas finns en del saker du kan göra själv.

    Förebyggande åtgärder mot vattenskador - Kök

    Ungefär 30% av alla vattenskador inträffar i bostadens kök. Vanliga exempel vad som orsaker vattenskador i kök är läckage från blandaren (kranen), läckage i rörkopplingar och läckage från diskmaskin, kyl och frys.

    Förebyggande åtgärder för dig:

    • Stäng alltid av vattnet till diskmaskinen när den inte används (normalt finns ett vred på blandaren för detta). Detta är väldigt viktigt eftersom läckage i slangen mellan köksblandaren och diskmaskinen är vanliga och kan skapa mycket omfattande vattenskador
    • Kontrollera regelbundet utrymmet i skåpet under diskhon. Lys med ficklampa, titta och känn med handen. Kontrollera särskilt noga samtliga rörkopplingar. Upptäcker du fukt i skåpet, på golvet bakom eller på rören finns det sannolikt ett läckage som måste åtgärdas.
    • Placera s.k. läckageskydd under diskmaskin, kyl och frys. Läckageskydd är en speciell sorts plastmatta med kanter på tre sidor som leder ut läckande vatten framför maskinen så att du snabbt upptäcker läckaget och kan åtgärda det. Läckageskydd finns i butiker som säljer vitvaror och finns i olika storlekar. Priset är ca 150-200 kr/st
    • Montera en s.k.diskbänksinsats i skåpet under diskhon. En diskbänksinsats fungerar på ungefär samma sätt som ett vanligt läckageskydd men är konstruerat för att det skall var möjligt att göra vattentäta genomföringar för el-, vatten- och avloppsrör. En diskbänksinsats skall alltid sättas in vid köksrenoveringar men i äldre kök kan en rörmokare hjälpa till med monteringen. Diskbänksinsattser säljs av byggmarknader, vitvaruaffärer m.m. och kostar ca 100-300 kr/st.
    • Montera ett s.k. läckagelarm i skåpet underdiskhon. Ett läckagelarm fungerar ungefär som en brandvarnare fast den larmar om det finns fukt där den placeras. Läckagelarm säljs på byggmarknader, vitfaruaffärer m.m. och kostar ca 100-300 kr/st
    • Kontrollera att det finns fungerande ventiler på varm- och kallvattenledningarna till blandaren så att vattnet kan stängas av vid ett läckage.

    Förebyggande åtgärder mot vattenskador - Badrum

    Vattenskador i badrum kan bero på exempelvis på läckage från tvättmaskin, stopp i avlopp och tätskikt i golv och väggar som inte håller tätt.

    Förebyggande åtgärder för dig:

    • Anlita endast hantverkare med våtrumsbehörighet (Säkert vatten) för arbeten i badrum/WC
    • Rengör regelbundet golvbrunnen
    • Besiktiga löpande väggar och golv. Var uppmärksam på förändringar
    • Var särskilt noggrann vid besiktning av eventuell plastmatta på golvet. Leta efter skador på mattan, om mattan har släppa från underlaget eller om övergången mellan kakel och plastmattan har skador/förändringar
    • Stäng av vattnet tilltvättmaskinen om du skall resa bort en längre tid
    • Kontrollera att ventilationen fungerar och ventilen i taket inte är igensatt (skall föra bort fuktig luft)
    • Är det mer än ca 25 år sedan ditt badrum renoverades är det dags för en renovering. Ytskikten i badrummet har en teknisk livslängd på ca 25-30 år. Vissa försäkringsbolag har särskilda villkor för sina försäkringar som innebär att vattenskador på äldre badrum helt eller delvis inte ersätts

    Det finns mycket bra information på försäkringsbolagens hemsidor och på Youtube. Titta gärna på följande klipp på Youtube från Länsförsäkringar.

    Ventilation

    Vi har mekanisk frånluft i vår fastighet, fläktmotorn betjänar kök, bad/dusch och toalett. Fläktmotorn som sitter på plats ovan för spisen är föreningens och får inte bytas ut. Om du vill byta fläktkåpa, lämna in en ansökan enligt vår renoveringspolicy. På fläktmotorn står den information du behöver för att välja kåpa dvs. ESSVENT spiskåpa /ESS kåpa.

    För att få optimal effekt av ventilationssystemet ska vädringsventilerna ovanför fönstren vara öppna. Luften sugs in via vädringsventilerna och lämnar lägenheten via ventilen i badrummet och fläkten i köket. 

    Mekaniskt frånluft betyder att motorn är i gång lite hela tiden, med forceringsvred som finns på fläktkåpan så kan effekten ökas. Det finns ett forceringsvred för matlagning och ett annat för bad/toa/dusch.

    För att fastighetens ventilation skall fungera optimalt åligger det dig som bostadsrättshavare att regelbundet rengöra frånluftsdonen samt filter i köksfläkt. Utan rengöring kan frånluftsdonen börja avge ett störande (visslande) ljud och ventilationen sluta att fungera tillfredsställande. Frånluftsdonen får inte blockeras eller byggas för.

    Senast uppdaterad 2020-06-07.