Välkommen till Brf Stengodset!

De fem huskropparna i Bostadsrättsföreningen Stengodset var de första som byggdes i den nya stadsdelen Porslinsfabriken. Husen är placerade så att de tillsammans med ljuddämpande glasskärmar ramar in den lugna och ljusa innergården. Stengodset består totalt av 133 lägenheter i storlekarna ett till fyra rum och kök. Husen är fyra till tio våningar höga.

Lägenheterna
Lägenheterna är ljusa och luftiga med antingen balkong eller uteplats mot den avgränsande och lugna innergården eller mot Kvillebäcken. Somliga lägenheter har också balkong mot Backaplan.
Alla lägenheterna utom ettorna är genomgående. De är luftiga, med ljus inredning och ekparkett. I regel finns också en öppen planlösning mellan vardagsrummet och det rymliga köket, som är utrustat med diskmaskin och spis med keramikhäll. Badrummen är helkaklade med golvvärme och utrustas även med tvättmaskin och torktumlare. De flesta badrummen har fönster. Eftersom flera av husen ligger längs med gatan är sovrummen placerade in mot gården.
Uppvärmningen är effektiv och bekymmersfri tack vare vattenburen fjärrvärme med värmeåtervinning.

Området
Porslinsfabriken är mer än ett trivsamt och centralt boende. Arkitekturen bidrar till en ny, spännande stadsbild vid Hisingens port. Både innergården och första våningens lägenheter ligger en halvtrappa upp i förhållande till gatan. Det gör både att du slipper insyn från gatan och att Porslinsfabrikens inre får känslan av en intim oas.

Föreningen har organisationsnummer 769615-6178. Den bildades 2006 av Peab.

Besöksadress till föreningen
Gröna Annas gata 3-17
417 08 Göteborg

Postadress till föreningen

Se Kontakt

Antal lägenheter
Det finns 133 lägenheter som upplåtes med bostadsrätt. Det finns lägenheter i storlekar från 1 rum och kök på 30 kvm upp till 4 rum och kök på 107 kvm. Varje bostad är utrustad med tvättmaskin, torktumlare samt diskmaskin.

Gemensamma utrymmen
Barnvagnsförråd finns i respektive trapphus. I källaren finns garage, cykelförråd samt förråd. Det finns ej gemensam tvättstuga.

Utemiljö
Husen ramar in föreningens gård där det bland annat finns gungor och sittgrupper. Gården delas med grannföreningen BRF Fajansen (höghuset, Gröna Annas gata 1).

Balkonger
Samtliga lägenheter har balkong/uteplats där elgrill och gasolgrill är tillåtet så länge de inte är inglasade.
För vindskydd finns reglerat vilken kulör tyget får ha. För inglasning finns utpekad leverantör, vilken ska ha kännedom om aktuellt bygglov (de löper ut och vid behov ansöker föreningen om nytt bygglov).

Värme, vatten och el
Fastigheten värms med fjärrvärme vilket är en miljövänlig och ekonomisk uppvärmningsform som ingår i avgiften. Även kallt och varmt vatten ingår i avgiften. El-avtal ansvarar varje innehavare för att teckna på egen hand.

TV, bredband och telefon
Vi har Telia som leverantör av bredband, TV och telefoni. Abonnemangsavgiften ingår i månadsavgiften.

Samfälligheter/Gemensamhetsanläggningar GA
Brf Stengodset förvaltar GA10 (innergården, sopsug) vilken delas med Brf Fajansen (höghuset). Vi har en del på GA19 (parkeringsplatser) vilken förvaltas av Brf Fältspateln.
Föreningen är också medlem i Porslinsfabrikens samfällighetsförening, som har 5 medlemmar tillika bostadsrättsföreningarna i vårt närområde (våra brun/gula & ljusputsade hus samt de vita modulhusen på andra sidan Kvillebäcken). Samfällighetsföreningen förvaltar entré till området, bryggan, bron, glasväggen över Kvillebäcken samt innergård och garage på "vita husen"-sidan genom GA11.

Styrelsen i Brf Stengodset har en representant i Porslinsfabrikens samfällighetsförening.