2 okt 2022

Informationsbrev september 2022

Av styrelsen | 2022-10-02 10:56




INFORMATION FRÅN STYRELSEN, SEPTEMBER 2022

Hej grannar! Här kommer höstens första informationsbrev från styrelsen. Informationsbrevet innehåller bl.a. uppgifter om den nya styrelsen, information om viktiga styrelsebeslut och andra aktuella frågor som är bra att känna till.

Vänliga hälsningar

Styrelsen

PRESENTATION AV NYA STYRELSEN

På föreningsstämman i juni valdes en ny styrelse för bostadsrättsföreningen. Styrelsen har formerat sig och har inom sig beslutat om roller och ansvarsfördelning. Ny ordförande i styrelsen är Johan Verendel (28 A). Ny kassör är Lars Sundberg (28 B). Sekreterare är Helene Biller (28 A) och övriga ledamöter består av Boel Saurell (28 B) och Leon Caesarius (28 A). Suppleanter i styrelsen är Erik Lundström (28 B) och Johan Andersson (28 B). Vi tackar för förtroendet!


NY EKONOMISK FÖRVALTARE

Styrelsen har beslutat om att byta ekonomisk förvaltare för föreningen. Fr.o.m. 1 januari tar Digital Fastighetsförvaltning i Norden AB (DFNAB) över som ekonomisk förvaltare. Den nya förvaltaren kommer att erbjuda samma utbud av tjänster som Riksbyggen har gjort, men till ett lägre pris. Avtalet gäller initialt för en prövoperiod om ett år, dvs. t.o.m. 31 december 2023. En utvärdering av tjänst och leverantör kommer att genomföras innan avtalet förlängs. Avtalet med Riksbyggen har därmed sagts upp.

Mer information om DFNAB finns på Specialister inom Bostadsrättsföreningar och Fastighetsförvaltning – DFNAB

UPPLANDS FASTIGHETSSERVICE - NY FASTIGHETSFÖRVALTARE

Som tidigare har meddelats har föreningen bytt leverantör av fastighetsservice. Avtalet med den tidigare leverantören Jobero har löpt ut och ett nytt avtal har ingåtts med Upplands fastighetsservice. Upplands fastighetsservice kommer även att utföra städningen i våra trapphus, samt i källare och tvättstuga.

KOMMUNIKATION MED MEDLEMMAR SKA UTVECKLAS

Styrelsen har beslutat att arbeta mer aktivt med information till medlemmarna. Dels kommer regelbundna medlemsbrev med information om aktuella händelser att delas ut i postfacken, dels ska den digitala kommunikationen utvecklas. Som en del av detta kommer styrelsen att påbörja byggandet av en hemsida för Neptunus 1 och anslagstavlor kommer att sättas upp i trapphusen. Styrelsen kommer också att erbjuda alla medlemmar som vill att skriva upp sig på en mejllista för att kunna ta emot information digitalt. En förfrågan om detta har gått ut genom den enkät om ringklockor som har delats ut i alla postfack.


FÖNSTERPROJEKTET OCH KOMMANDE UNDERHÅLL

Det är länge sedan våra fönster och balkongdörrar vårdades. Styrelsen har initierat ett arbete med att se över föreningens övergripande underhållsplan. När det gäller fönsterprojektet har Leon Caesarius fått i uppdrag av styrelsen att undersöka olika vägar framåt. Fönsterföretag har konsulterats för att inhämta information om fönstrens och balkongdörrarnas skick och behov av åtgärder. Ett stort antal företag i branschen har också inkommit till föreningen med uppgifter om vilka tjänster de kan erbjuda. Styrelsen diskuterar fönsterprojektet under ett styrelsemöte i september månad. Nästa steg kan bli att begära in offerter. I enlighet med vad som framfördes på föreningsstämman i juni kommer styrelsen inte att fatta några beslut om åtgärder utan att först ha inhämtat synpunkter från medlemmarna.

Utöver fönsterprojektet pågår ett arbete med att se över husets skick och underhållsbehov generellt.

OMLÄGGNING AV VATTEN- OCH AVLOPPSLEDNINGAR

Uppsala Vatten och avfall kommer under hösten att lägga om befintliga vatten- och avloppsledningar i bl.a. Geijersgatan, Kyrkogårdsgatan och Bredmansgatan, där befintliga ledningar är i behov av renovering. Arbetena planeras påbörjas fr.o.m. den 3 oktober 2022 t.o.m. 4 oktober 2023.

För att komma åt ledningarna i gatan behöver vissa gator och körfält att stängas av, där in- och utfarter till Neptunus 1 och Neptunus 2 kommer att påverkas. Ledningsarbetet kommer att utföras i etapper, varav etapp 1 omfattar avstängning av Kyrkogårdsgatan och etapp 2 avstängning av Bredmansgatan. Staket och buskar mellan Neptunus 1 och Neptunus 2 kommer att tas bort under tiden för arbetet för att möjliggöra transport och genomfart. Under etapp 1 kommer in- och utfarten mot Kyrkogårdsgatan att stängas. Medlemmar i Neptunus 2 kommer då att nyttja vår sopstation, som kommer att utökas med extra kärl och hämtningar. I etapp 2 stängs in- och utfarten mot Bredmansgatan, varvid vi kommer att kunna nyttja sopstation hos Neptunus 2.

I samband med ledningsomläggningen kan det komma att bli vissa störningar i vattenleveransen till fastigheten, t.ex. genom lägre tryck eller kortare avstängningar. Aktuell information kommer att finnas på www.uppsalavatten.se under driftstörningar och planerade arbeten.

NYA GRANNAR

Vi vill också passa på att hälsa nya grannar välkomna: Varmt välkomna Andrea Bjursell, Lukas Edin och Alice Taylor, som alla har flyttat in i 28 B. Hoppas ni ska trivas!

FELANMÄLAN

Felanmälningar görs till Upplands fastighetsservice.

Felanmälan (vardagar 07:00-16:00)
Telefon: 018-44 40 900, Epost: felanmälan@upplandsfastighetsservice.se

Jouruppdrag (vardagar 16:00-07:00 samt helgdagar)

Telefon: 018-44 40 903

pastedGraphic.png